ICT diensten van ITcons

Bent u benieuwd welke ICT diensten ik kan bieden? Ik vertel u hier graag meer over.

IT Service Management

ITSM legt de focus op IT dienstverlening binnen een organisatie. Het samenspel van mens, proces en systemen is voortdurend in beweging. Alles met het doel efficiëntere bedrijfsvoering te bewerkstelligen. Veel organisaties begrijpen dat interne verbeteringen merkbaar ten goede komen aan hun klant. ICT is daarin een onontbeerlijke schakel, maar vaak een ingewikkelde. Want hoe bedien je optimaal vanuit de complexiteit van het systeemlandschap en dynamiek daarbinnen? Er zijn in de loop der tijd veel methoden ontwikkeld die organisaties daarbij kunnen helpen. Zoveel - en zo complex - dat vaak de bomen door het bos niet meer te zien zijn. Mijn jarenlange ervaring op het gebied van IT dienstverlening zorgt ervoor dat pragmatisme de overhand krijgt. Zonder al die raamwerken te kort te doen. Gezond verstand en een gevulde rugzak. Dat is wat ITcons hier te bieden heeft.

IT Asset Management

ITSM is de noemer waaronder het ‘leven’ van alle ICT gereedschap valt. Of het nu gaat om hardware, software, integratietechniek of bedrijfsmiddelen als het mobieltje; al deze componenten hebben een levenscyclus waar veel geld mee gemoeid is. En waar, vaak onvermoede, grote financiële risico’s aan vastzitten. Want wat als de organisatie onvoldoende gedekt blijkt om calamiteiten op te vangen en daardoor continuïteit in bedrijfsvoering in gevaar komt? Dit is vandaag de dag een kopzorg voor veel organisaties. Vooral gebrek aan onderhoud is een target voor malafide personen of groepen. Gijzelen van organisaties is aan de orde van de dag. En dat is – helaas – vaak te wijten aan gebrek aan onderhoud op IT Assets. Het opstellen van een gedegen beleid en aanzetten tot handhaving is een no-brainer. Maar hoe dan? Ook hier kunt u putten uit die eerder genoemde rugzak. Zit daar even een schakel niet in? Dan is er een achterland vol kennis voorhanden. Samenwerken…!

Software Licentie- en contractmanagement

Valt dat niet onder ITSM? Jazeker! Echter is dit beslist een specialisatie. Vanuit de historie valt dit onder Software Asset Management (SAM). Een methodiek om financiële en juridische risico’s met betrekking tot het ‘gereedschap software’ te minimaliseren. Software vanuit contractueel oogpunt correct benutten en tegelijkertijd zorgen dat gebruik van licenties optimaal ingezet wordt. Dat is een tak van sport die organisaties niet altijd naar waarde inschatten. Zorg ervoor dat je niet te veel licenties onder contract hebt en al helemaal niet te weinig. Beide situaties brengen risico’s met zich mee die niet beperkt zijn tot de financiële. Het is niet vreemd dat besef hieromtrent niet altijd aanwezig is. Dit gereedschap is immers als water uit de kraan?! Dat ligt anders. Ik verwijs altijd graag naar Google, zoek maar eens op de combinatie van de termen ‘overheid’, ‘conflict’ en ‘oracle’; en huiver. Dat is toch niet van toepassing op uw organisatie? Onderschat het niet! Ik ken het klappen van de zweep en beschik over een wereldwijde certificering, waardoor er een gedegen basis ligt ITcons te laten assisteren uw organisatie hierin te professionaliseren.

Informatiemanagement

De naam van uw klant komt ergens binnen en wordt geregistreerd. De geleverde dienst wordt gekoppeld. De vorm van die dienst kent wellicht varianten, deze leggen we vast. We geven de klant toegang om registratie in te zien en te muteren. De dienstverlening wordt uitgevoerd en gefactureerd. Geld wordt geïncasseerd, de transactie geregistreerd.

Dat is grofweg de keten waarbinnen diensten verleend worden. Dat vraagt om organisatie, om processen, om accuratesse. Dat is zeker geen eenvoudige opgave of toch wel? Valt ook dit niet onder een raamwerk? Zeker wel. Uiteraard met individuele nuances, maar de grote lijnen liggen vast. Voor de kapper en voor de Overheid; er zijn geen wezenlijke verschillen, afgezien van volume. Een route van A tot Z kent meerdere takken, maar A en Z zijn altijd dezelfde. En hoe leidt je dan informatiestromen van A naar Z? Daar is niet een eenduidig antwoord op. Wel een eenduidige benadering. Ik ben ‘opgevoed’ met een zeer complex raamwerk met de welluidende naam ‘eTOM’. Een best-practice model wat binnen de telecomwereld gebruikelijk is. Ontzettend groot, maar in basis (A naar Z) overal toepasbaar, mits je het ziet. Het is mijn leerschool om pragmatisch toe te kunnen passen. ITcons kan helpen dat pragmatisme te implementeren. Vast dat dit moet samensmelten met de visie binnen uw organisatie. Samenwerken! Toch…?

Privacy Management

Mei 2018: de AVG wordt ingevoerd. Een Europese verordening rond privacybescherming, waaraan EU lidstaten zich committeren en de vrijheid krijgen hun individuele nuances aan te brengen. Zo kent Nederland als aanvulling de ‘UAVG’. Omdat dit onderwerp héél direct gekoppeld is aan ICT toepassingen – en ik bovendien een ‘passie voor privacy’ bij me draag – heb ik mij in het onderwerp gespecialiseerd. Ik kwam er al snel achter dat bezien vanuit de NL situatie er niet zo schokkend veel wijzigde ten opzichte van de situatie vóór invoering van de AVG. We kenden al een, in internationale context, strenge privacywet. Door misverstanden ontstaat nu te vaak het beeld dat AVG belemmerend werkt in de uitvoering en het nastreven van bedrijfsdoeleinden. Voor organisaties is het van primair belang hun IT registratie(s) en bescherming daarvan af te stemmen op normen als ISO, NEN of BIO. Dat vergt inzicht en – ook hier weer – een pragmatische aanpak. Als Certified Privacy Manager (CPM) bied ik onder de vlag van ITcons een gedegen, gestructureerde aanpak inzake privacyvraagstukken in relatie tot ICT. Ontzorg en vooral; ontwar privacyvraagstukken binnen uw organisatie met de hulp van ITcons.

IT Smallwork

Elke organisatie kent ze en twijfelt assistentie in te roepen. Van kleine tot grotere vraagststukken met betrekking tot IT registratie(s). Moet je daarvoor wel hulptroepen inzetten? Mogelijk dat ITcons met een afgebakende opdracht dan assistentie kan bieden.

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken